tiistai 29. maaliskuuta 2011

28.3.2001 Nurnburgring- Much




Yö oli ollut kylmä, huomasin sen telttaa purkaessani. Ulkokankaan sisäpinnalle oli tullut jäätä ja pyörän penkki oli jäässä. Ajokeli oli aamusta kylmä ja poikkesin lähimmälle huoltoasemalle aamusumpille, lisukkeeksi tuli berliner eli berliininmunkki. Päivän aikana kävi selväksi, että Saksa tai ainakin sen eteläosa ei ole mitään helppoa ja nopeaa ajettavaa. Jos harhautuu väärille teille, jotka laskevat laaksoon ja sieltä taas ylös, matkanteko hidastuu merkittävästi. Minulle kävi näin pari kertaa päivän aikana, kampesin polkimilla itsestäni mehut ulos. Totesin, että mitä hitaampi kulkuneuvo, sitä paremmat kartat vaaditaan. Löysin eräältä Esso-asemalta koko Saksan kartaston 1:200000 mittakaavassa, kymmenen lehteä 15 euroa. Se oli hyvä ostos, tässä tapauksessa eurot säästävät hikeä. Päätin ohittaa suuret kaupungit kuten Kölnin, Bonnin ja Dortmundin itäpuolelta kiertämällä. Saksassa on paljon teitä ja etenkin moottoriteitä. Törmäsin useita kertoja tilanteisiin, että pienemmän luokan tie muuttui yhtäkkiä kielletyksi polkupyörille ja jalankulkijoille. Jossain vaiheessa tuntui, ettei matka etene lainkaan ja Kölnin ohi ei pääse sitten millään. Pitämällä ajosuunta mahdollisimman paljon pohjoiseen ja koilliseen se itämeren ranta vielä aikanaaan siintää. Iltapäivällä pääsin laivaristeilylle kun ylitin Reinin Sinzin ja Linzin kohdalta, kyyti maksoi 1.2o euroa. Illaksi päädyin Much-nimisen kylän liepeille, kyselin paria hotellia. Toisessa olisi pitänyt olla ennakkovaraus, toisessa hinta oli 69€. Telttavaihtoehto voitti edullisemman hinnan ja paremman ilmastoinnin vuoksi. Päivän kilometrit 115

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti