keskiviikko 14. maaliskuuta 2012

Malaga-Segovia 9-14.3.2012

9.3.20127
Hola!
Kevät on kuoriutumisen aikaa, minulta kuoriutui pyörä ulos laatikosta rahdinkäsittelyssä. Hyvä, että säilyi edes ajokuntoisena. Vaurioita tuli takalamppuun, kissansilmä katosi, samoin laatikossa irrallaan ollut kypärä. Lentokentältä ulospääsy otti aikansa mutta onnistui lopulta. Löysin rautakaupasta kaasusäiliön keittimeen, malli tosin oli erikoinen, pitkä. Testasin kauppaa pitävien naisten kanssa useita malleja, ennen kuin löytyi oikeilla kierteillä varustettu malli. Opin samalla kaasusäiliötä kysellessäni, että kauppa josta niitä saa, on ferreteria. Olettaisin sen tarkoittavan rautakauppaa. Tienlaidassa kasvoi appelsiinipuita, joista poimin muutaman matkaevään. Ajoin 40 km ulos kaupungista ja jäin yöksi telttaan puun juurelle.

10.3.2012
Aamusta 200 m nousua jottei totuus unohdu. Poikkesin Campillos-nimisessä kylässä hakemassa evästä. Ennen kylää näin karun ja kirkasvetisen järven, vesistöt ovat täällä maassa suhteellisen harvinaisia. Tienlaidoissa sitruuna ja appelsiiniviljelmiä. Myös oliivipuita on paljon. Tiet on hyviä, eu-rahalla rakennettuja. Ajoin läpi pienten ja suurempien kylien. Pienten taajamien keskustoissa on usein tori. Täälläpäin noilla toreilla on usein eläkeikäisiä papparaisia istuskelemassa pienissä ryhmissä seuraillen katuelämää. Johtuukohan välimeren ruokavaliosta vai mistä, että miehet näyttävät elävän vanhaksi? Ehkä vaareja ei ole laitettu laitoksiin, vaan he näkyvät vanhanakin katukuvassa:) Illan tullen kysyin hotellista huonetta, katsottuaan kaveri suositteli economico hotellia 5 km päässä, näytänköhän jotenkin ekonomilta... Menin economico majoitukseen eli telttaan oliivipuun alle.Päivän kilometrit noin 130.


11.3.2012
Aamusta liikkeelle pikapuuron ja kahvin voimalla. Satojen metrien yhtäjaksoinen nousu aamutuimaan ettei totuus taaskaan unohdu.
Uusi hieno tie N420 oli varsinainen putki sivuilla kulkevine teräsverkkoaitoineen, palvelut olivat jääneet aidan toiselle puolen. Maantiepyöräily on suosittu laji espanjassa.
Menin illaksi 35e hotelliin. Omistaja valitteli bisneksiä ja maan tilaa. Tuntui tietävän että suomessa on asiat kunnossa. Kerroin hieman verotuksesta ja hintatasosta suomessa. Huoneessa oli hyvä ladata akkuja ja pestä sekä kuivata kamppeita. Kilometrit 121.


12.3.2012
Hotellissa ei aamupalaa joten pussikeittoa tienlaidassa. Liikennettä oli melko vähän. Hoitelin kauppa-asioita aamusta. Mukaan tarttui leipää, banaaneja ym hiilarimättöä. Garmin ei osannut opastaa pikkukylässä, mutta sain paikallisen oppaan. Löysin tienlaidasta kellon jonka panin roikkumaan pyörään. Yöksi telttaan, kilometrit 111.









13.3.2012
Herätys teltasta lähellä Porzunaa. Ohitin aamusta hienon järven. Jätin löytökellon levähdyspaikalle, se jätätti niin paljon että olisi loppureissusta ollut Vladivostokin ajassa. Laskeuduin vuorilta kuivalle tasangolle ja tapasin maastopyöräilijöitä. Kysyessäni kauppaa josta ostaa vettä sain kutsun Pedron kotiin. Siellä minulle annettiin veden lisäksi urheilujuomaa, suolapähkinöitä, hedelmiä ym onnentoivotusten kera. Päivän aikana näin espanjalaisen kiinteistökuplan todellisuuden. Jopa pienissä lannanhajuisissa kylissä on uusia puolivalmiita tai valmiita asuntoja rappeutumassa ilman asukkaita. Näitä kai sitä maksellaan mekin. Kilometrit 135.



14.3.2012
Aamu alkoi nousulla, tie kulki pohjoista kohti Avilan kaupunkia. Lähdin oikomaan pienempiä teitä mikä oli virhe. Ajoin päivän aikana kahden vuoriston yli joissa tie kävi yli 1450 metrissä. Kiipeäminen hidasti matkantekoa ja kilometrit jäivät hiukan vajaaseen sataan. Aurinko porotti kuumasti ja nesteytyksestä oli huolehdittava koko ajan. Pyörän takarengas laskee hieman paineita ja ilmaa on lisättävä kerran päivässä, uusi sisärengaskin löytyy tarvittaessa. Pääsin illaksi hotelliin, matkaa Segoviaan on noin 30 km. Reitti jatkuu kohti koillista ja Burgosia. Rahaa kuluu tosi vähän, tänään lähti toinen satanen kulumaan.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti