sunnuntai 20. helmikuuta 2011

Barcelona-Rostock 2011, valmistelua

Pitkästä aikaa blogin päivitystä. Vuoden 2011 reissun on tarkoitus suuntautua Barcelonasta välimeren rantaa itään ja Ranskan läpi pohjoista kohti Saksaaan ja Rostockista laivalla Helsinkiin. Lentoliput on ostettuna. Airberlinin lippu 15.maaliskuuta Helsingistä Berliinin kautta Barcelonaan 135€ + pyörän rahti urheilutavarana 25€. Reitti oli pitkään täysin auki. Mietiskelin vaihtoehtoja kuten Pyreneiden yli Andorran kautta Ranskan länsirannikolle ja pohjoiseen. Toisena oli mielessä Pyreneiden ja Massiivin välistä Keski-Ranskaan ja Pariisin kautta Saksaan. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona on karkeasti hahmoteltuna Barcelona-Nimes-Lyon-Nancy-Luxemburg-Rostock. Reitti näyttäisi kulkevan paljolti melko tasaisessa laaksossa Massiivin ja Alppien välissä. Olen tutustunut reittiin Google Mapsin kartoista ja ilmakuvista ja laskeskellut pituutta map24 ja Michelinin karttasivuilla. Moottoriteitä pitkin laskurit antavat hiukan vajaa 2000 km eli pienempiä teitä ajelemalla täytynee lisätä 10-20% matkaan. Ajomatkaksi tulisi näin vajaa 2500 km. Hankin Bookdepositorystä Michelinin 1:275000 mittakaavan karttoja, numeroiltaan 515, 520, 523 ja 526. Lisäksi latasin Garminin Edge 705 navigaattoriin Openmtbmap.org saitilta Espanjan, Ranskan, Saksan, Luxemburgin ja Alankomaiden kartoista tarvittavia palasia. Näillä sekä Garmin City Navigator + Eurovelon kartoilla on meininki suunnistaa. Tarkoituksena on lähteä Surlyllä matkaan. Olen hankkinut hieman varusteita, pyörän ohjaustankoon vaihtuu Ergon GP1 tupet. Kärsin puutuneista sormista edellisen reissun jälkeen noin 5kk. Tarkoitus on kokeilla, josko em. kahvat auttaisivat laitimmaisten sormien puutumiseen. Taakse hankin paristokäyttöisen, kiinteästi asennettavan B&M 4D Toplight lampun, samassa paketissa tuli muutama varapinna ym. pientä. Yöunia varmistamaan on tilauksessa Ajungilak Air Pillow tyyny Varuste.netistä. Puhelimen, MP3-soittimen ja Garminin latausta varten hankin Veho Pebble-lisäakun. Laitteella pystyy mainosten mukaan lataamaan matkapuhelimen akun 3-5 kertaa, laitteessa on 5000mAh sisäinen akku ja USB-liitäntä. Ensimmäisten käyttökokemusten perusteella lupaus pitää paikkaansa. Laite säästää 38 euron hankintahintansa nopeasti, jos sillä voi vähentää kaupallisen majoituksen = verkkosähkön tarvetta.
Pyörä on pakattu pahvilaatikkoon, mitoiltaan noin 135x100x25 cm. Lentoyhtiön mukaan painoa laatikolla saa olla max. 30kg. Täytynee laittaa laatikkoon pehmusteita siltä varalta, että boksi saa kovaa kyytiä rahdinkäsittelijöiltä.
Matkatavaroiden kuljettamiseen järkeilin parhaaksi ison jääkiekkokassin, laitan sen sisään täyteen pakatut pyörälaukut + muuta kamaa.Täytynee alkaa punnitsemaan laukkuja. Teltta, makuualusta, ja makuupussi muodostavat suuren osan matkatavaroiden painosta. Loppu jää vaatteille, muutamille työkaluille ym sälälle. Lähtöön on aikaa noin 3 viikkoa. Nettikameroiden perusteella Barcelonassa ja Etelä-Ranskassa näyttäisi olevan jo asialliset ajokelit, eli ei liian kuuma tai kylmä. Suomen talvessa kärvistelevälle noin +12 päivälämpätila kuullostaa lähes kesältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti